lauantai 24. marraskuuta 2012

Kapu "the jalkavaivainen"

Fasu tuli Kapun tallikaveriksi vajaa viikko sitten. Yllättävän sopuisasti on kaverusten elo yhdessä lähtenyt käyntiin, vaikka Kapu on ollut yksikseen tämän rantsin pomona ja kukkona tunkiolla reilun vuoden. Vissiin herrat muistivat toisensa Muhosen tallin ajoista, jolloin he olivat muutaman vuoden karsinanaapurit, koska tosi äkkiä molemmat ovat ottaneet toisen osaksi laumaa ja ovat toistensa perään koko ajan. Jos toinen on tallissa, ja toinen ulkona niin voi kamala sitä hätää ja huutoa.

Alkuun herrat olivat ihan eri laitumilla, koska Kapu on aika kingi laitumella ja eikä siedä muita hevosia samalla laitumella. Tarkoitus oli, että tässä ajan kanssa jaamme isot laitumet kahtia, että molemmat pojat saavat sitten olla samalla laitumella, mutta omalla puolella. Kunhan nyt ensin Fasu kotiutuu ja oppii talon tavoille.

Mutta torstai-iltana meni suunnitelmat uusiksi. Kapu on nyt ollut 1,5 viikkoa sairaslomalla ja "tuomittu" laiduntamaan pienellä laitumella vielä toiset 1,5 viikkoa, koska herran toinen takajalka on piikitetty klinikalla jännetupen tulehduksen takia. Kapu oli ulkona laitumella sen aikaa kun Fasua taluteltiin pihalla. Vietiin valkoinen poju sisälle hoidettavaksi, Kapu sai jäädä ulos. Pitäähän sitä nyt vanhojen herrojen oppia olemaan erossa siitä toisesta osapuolesta (kutsumme herroja ystävällisesti Majakaksi ja Perävaunuksi, niin kiintyneitä he ovat toisiinsa, varsinkin Kapu on Fasun perään mikä oli minulle todella yllätys). 

Yhtäkkiä alkoi pihalta kuulumaan kavioiden kopinaa. Minulle tuli heti sellainen aavistus, että se on Kapu ja se on taatusti tullut langoista läpi (Kapun sairasloma-aitauksen langoissa ei kulkenut sähkö tuolloin, nyt kulkee). No, Kapuhan siellä oven takana odotti että pääsisi sisälle. Kävin korjaamassa langat ja vein eläkeläisen takaisin ulos. Sen, että sain langat kiinni ja käänsin selkäni niin NAPS! Kapu ryntäsi langoista läpi ja häntä töttöröllä veti laukkaa pihalla. Minun sydäntäni kylmäsi, 1,5 viikkoa sitten piikitetty jalka ja vielä ei saisi käyntiä kummempaa mennä. Siinä kohtaa alkoi minulla savu nousemaan korvista, sillä Kappari ihan selkeästi näytti minulle keskikaviota käytöksellään ja kaiken kukkuraksi herra oli laukkaamassa minua ja mun pihalla parkissa olevaan autoani kohti. Huudahdin jotakin K18- materiaalin piiriin kuuluvaa ja käännähdin herraa kohti. 

Täydestä vauhdista Kapu teki reittimuutoksen keskelle mun marjapuskiani ja siitä komea hyppy vauhdilla yli minun vadelmapuskien. Jäin monttu auki katsomaan iloisesti kirmaavaa jalkavaivaista hevostani jonka musta hanuri livahti laitumen katoksen taakse. Fasun omistaja, Heidi, nopeasti sulki rintin ja niin jäi minun orhini kirmaamaan laitumelle innosta puhkuen. Minun mielessäni kävivät nopeasti vaihtoehdot Kapun myymisestä kenttähevoseksi siihen, että haen naapurista haulikon. Mutta eihän siinä voinut muuta kuin nauraa kun Heidi totesi, että aikasta kipeä tuo sun hevosen jalkasi tuntuu olevan kun noin vain vinolla lähestymisellä tyylipuhtaasti veti 1,5 metristen puskien yli kaula kaarella ja korvat höröllä. Kuin lisätäkseen Kapu uhittelevasti puhalteli laitumella, että mua ei yhdet puskat estä. 

Että sellainen jalkavaivainen, vanhus mun kotona asustelee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja jätä kommenttisi luettuasi tämän. Piip =D